Sørøya 2016

Årets høydepunkt er over og igjen så ble det en fantastisk tur til Sørøya med Team Dot Sup. Årets jaktlag besto av Roger, Rune, Kai, Stian, Thor-Inge, Morten og Reidar. Sistnevnte en rypejeger. Og hundene beagle Silver Creek S'Birk, dunker Dd Hera, beagle Blackpepoon Be Beetle, dunker Silver Creek Jæger og Gordonsetter Illja, og drever Marco

Turen oppover

Silver Creek Willma

Etappe 1 Rena

Tirsdag 6 september satte jeg og Rune oss i bobilen og startet turen mot Finnmark. Vi hadde i hodene våre satt opp etappene på forhånd og første stopp var som i fjord, Rena camping. Og i år fikk vi igjen besøk av Silver Creek Willma som viser seg å ha vokst seg til en fin dunkertispe og det var veldig koselig å se igjen både hund og eier.

Da vi var ganske tidlig oppe på Rena så hadde vi god tid og hundene kunne stå ute og var skikkelig fornøyd av og være på tur. Jeg og Rune koste oss med god mat og drikke og det var ikke fritt for at gleden var stor hos begge etter vi hadde kommet i gang på vår tur.Planlegging av neste etappe ble nøye diskutert og vi var enig om at det ble noen timer bak rattet på onsdagen.

Rune med irish i baren

Etappe 2 Saltfjellet
Onsdag sto vi opp kl 05 og gjorde våre nødvendige syssler på morgen med dass,vask og frokost samt lufting av hunder. Så kl 06 var vi på hjul og hadde bestemt oss for en lang etappe denne dagen. Planen var å komme over Saltfjellet.

Pga mye veiarbeid og venting så kom mørket fortere og vi valgte og stoppe ved Saltfjellet Høyfjellshotell hvor vi fikk fin plass til bobilen med strøm. Vi fikk også låne fasiliteter på hotellet som dusj, bad og badstue. I kjelleren på hotellet var det pensjonist treff med dans og levende musikk og der havnet jo selvfølgelig vi. En hyggelig snakkesarlig dame serverte oss drinker og det var en hyggelig stund. Rune satt og trippet og hadde veldig lyst til å danse men det ble med tanken

Fint sted å ha bobilen

Etappe 3 Skibotn

Torsdag reiste vi fra Saltfjellet ved 7 tiden og hadde en god kjøre plan for dagen. Vi skulle innom Setermoen på en kaffekopp før vi fant oss en overnattings plass litt lengre nord.  Etter en koselig jaktprat, kaffe og kaker hos Tom Erik Tangen på Setermoen så satt vi snuten videre nord og skulle finne oss en fin plass for natten. Her kom til til en flott campingplass i Skibotn som vi rigget oss til for natten. Og vi kjente det på humøret at vi var veldig nære målet nå og egentlig kunne vi kjørt til Øksfjord denne dagen.
Men frem med god mat og drikke samt nydelig natur å se på så var helt greit med overnatting og pause her. Hundene fikk stå ute og de var liksom litt gira for alle 4 viste hva som ventet på oss når vi kom til Sørøya.
Campingplassen hadde bad og dusj som vi fikk låne og alt var bare i skjønneste orden

Etappe 4 Øksfjord og ut til Sørøya

Kl 09 på fredagen var vi i gang med siste etappe og det var stor stemning og variert musikk i bilen. Vi fikk tidlig telefon fra Kai om at vi ikke måtte spise på turen for vi skulle bort til mamma Kai på deilig middag. Og hennes mat har vi smakt før og viste vi hadde noe å glede oss til.

Etter en liten 3 timers tur så rundet vi endelig svingen og vi fikk øye på fergekaien i Øksfjord. Atter en gang var vi her og vi hadde hatt en flott tur oppover

Nå ventet et herremåltid på oss

Tusen takk for maten Marie Hansen

Vi er bortkjemte, SKIKKELIG BORTKJEMTE når det gjelder hva vi får av goder i gjestfrie Finnmark og da ha en god venn som Kai. Ikke før vi hadde parkert ble vi hentet av Kai og så kjøret vi til mammaen og fikk servert den middagen med stor M. Boknafisk, røkt torsk, erte stuing, bacon, poteter og som ikke det var nok, sjokoladepudding med vaniljesaus til dessert. Vi spiste som om vi aldri hadde sett mat før.
 TUSEN TAKK

Forberedelser og vel fremme i Breivik

Det er bestandig stor stas når jaktlaget blir samlet på hytta. Her er det tullprat og latter, øl og dram og utstyr som skal pakkes ut. Noen nytt utstyr skal vises fra og man blir stående å suge til seg den deilige luften av høst i Finnmark. Og urkomisk er det at det er like deilig vært år.

Utstyr pakket ut og hunder følger med

Garasjen med varmepumpe er kjekt å ha og fyr i bålpannen hører med

Skikkelig kos å være på Sørøya igjen. Fra dette sted er kisten full av rike minner over flere år

Jakten denne uken

10 september, jaktstart og humøret var på topp. Klokken ringte 03 og alle spratt opp av spenning og glede. Frokost og kaffe og praten gikk. Og vi lurte på hvordan harebestanden var i år. Været var av det flotteste slaget og det ville bli tørt og varmt om noen timer. Og igjen så reiste til stedet vi oftest reiser til første jaktdag. Starten av Dønnesfjord veien. Vi skulle slippe hund i begge ender av veien og Silver Creek S'Birk og Silver Creek Jæger skulle først i aksjon.

Kupla i fot og haren på beina

Her går det unna opp bratte skråningen

Kupla the beagle i full hals etter

Ikke lett å se den her blant grå steiner

De fleste av harene ble skutt for Dd Hera. Hun hadde mange timer los denne uken

Silver Creek Jæger som var syk i mars var det knyttet stor spenning til om hvordan nesen fungerte. Og han tok ut den første haren og det var
godt å høre og se han i aksjon. I mars så hadde han null luktesans og klarte ikke å jage en meter uten syn av haren. Så dette varmet oss stort

Dreveren Marco hadde en treg start i år men duket opp med noen fine loser utover i uken

Rune med hare for Silver Creek Jæger

Silver Creek S'Birk var litt tung i rumpen men ordnet sakene sine lett for det. Noen flott loser og Kai var fornøyd

Disse ser vi mange av hele tiden på Sørøya

Morten med hare på to forskjellige fjelltopper. En fæling til å fly i høyden

Dd Hera med hare skutt av eier. Fornøyd som bare det

Siste jakten og jeg tok en hare til for Dd Hera. Denne dagen var det veldig vanskelig forhold og haren trykket fælt etter uvær på natten

Jaktoppsyn og politiet kom med helikopter og landet ved Rune og sjekket at alt var i orden. Og det var det. Bare hyggelig opplevelse

Litt ut i jakten flådde vi to av de første skutte harene og et par ryper også laget Rune middag. Et aldeles nydelig måltid. Takk Rune

15 kg kongekrabbe klør. Bilde til høyre viser klør som er delt og med ost opp på og disse ble stekt i stekeovnen. Resten kokt på bål

Krabbeklør kokeriet

Gjester på besøk. Helt fantastisk krabbe fest

Hera i fot ovenfor hytta

Hare som stikker fra Hera. Den ble senere skutt

Haren mot toppen. Men der hadde jeg skyttere klare

Hera følger på opp over toppen

Morten tok den. Hera tok ut enda en hare som også senere ble skutt

Hera måtte ha hvile dag etter at hun jaget hele natten og fra kl 20 om kvelden til 0800 dagen etter.

jeg tok meg faktisk et bad på Sørøya. Det var friskt og godt

Harejegere hehehe ser ut som to homo surret svinesteiker hehehe

Rypejeger Reidar var dyktig sammen med Gordonsetter Illja. totalt 12 ryper ble det på jaktlaget

Morten og Thor Inge hviler. De fortjener det etter mange lange turer opp på toppene

Biff aften er en tradisjon blitt.

Bålpannen ble flittig brukt

Petanque turnering var et fint avbrekk fra jakten

Halvveis ut i uken så veggen slik ut

Oppsummering

Nok en gang så gav Finnmark, Sørøya og team dot sup oss en herlig uke og minnene blir tatt med og lagt sammen med alle de andre gode minner. Vi hadde ute hare og los flere ganger om dagen. Utbytte ble 14 harer og 12 ryper. Bestanden av hare har nok gått noe ned selv om det er mer enn nok av hare der oppe. De lett tilgjenglige steder har ofte et hardt jakttrykk og da blir det fort lite hare på disse steder. Latteren har sittet løst hele denne uken, vi har spist utrolig godt og vi har kost oss med masse drikke. Og summen av dette kan ikke annet enn å betegnes som helt fantastisk. Takk til Kai og Nils for noen fine joiker. Takk til Stian, Thor Inge og Morten for heltmodig innsats på de høyeste topper og ikke minst kobling av hunder. Takk til Kai for låne av senger og hytte, Takk til Rune for en fantastisk tur oppover. Takk til Reidar for mange fine samtaler spesielt om fugl hunder. Takk til Sørøya for din skjønne natur. Takk til Hasvik kommune for det fine været. Takk til kjøpemann på Jokern for deilig varmdisk.