Sørøya 2018

Årets høsttur til Sørøya er historie og vi kan nok en gang legge en fantastisk tur i minneboken. Og i år hadde vi værguden med oss og kunne sitte i bar overkropp og nyte solen utover dagen og ettermiddagen. Gledelig var det å se mye småhare dette året, og småhare i tre ulike størrelser vitner om en god produksjon denne vår og sommer. Jakttrykket på hare var nok av de minste på flere år. Kombinasjon av dårlige hare år de siste årene og prisøkning kan være årsak. Men for bestanden så er det jo helt greit og vi kan kanskje forvente en økning av hare i årene fremover. Rype var det mye å se av i år. flokker på mer enn 20 fugl var ikke uvanlig å se, og rype så vi hver dag.

Hera, Turi, Pia og Marco koser seg bak i bobilen og er klar for avrise til det flotte Finnmark.

Turen oppover

Som de siste årene så kjørte vi også i år bobilen til Rune. Vi startet turen på formiddagen 5 september og hadde da plan om å kjøre til et stykke nord for Lillehammer. Vi fant en fin campingplass ved Tretten hvor det var billig og vi hadde alle fasiliteter. Hundene hadde ikke gitt fra seg en lyd på vei oppover og syntes det var helt greit å komme ut å strekke på bena og ikke minst få seg litt mat og tørrfisk samt vann. Og som alle år så hadde Runa laget med middag til første dag. Og da han vet at jeg ikke får fårikål hjemme, så hadde han også i år laget med en stor gryte full av deilig fårikål. Takk Rune, du er en engel.

Marco koser seg i gresset og Turi hogger inn på Sportsmans Pride

Hera følger med og nyter utsikten. Og Pia lurer på om jeg skal komme med tørrfisk snart

Jeg blir litt bortskjemt av å ture med Rune. Han koker kaffe og servere de deiligste måltider

Vi tørnet til tidlig den 6 september og kjørte videre mot nord kl 07 om morgenen. Da hadde vi luftet hunder, spist frokost, kokt kaffe og dusjet. Målet for dagen som vi luftet i hode var Fauske. Med dit var det langt og vi måtte påregne oss en del veiarbeid opp igjennom Norge. Og ut på ettermiddag/kveld så forsto vi at Fauske ble litt langt og derfor ble Polarsirkelen høyfjellshotell på saltfjellet vår destinasjon den dagen. Og her har vi ligget før og har alt vi trenger av strøm, dusje og bar.

Ikke de vakreste omgivelser på parkeringen ved hotellet. Med det duger i massevis og

Etter en god natt søvn på saltfjellet tørnet vi til med frokost og kaffe mens hunder luftet seg. Så var vi på hjul igjen og målet vårt denne dagen var Skibotn. Der er det en flott campingplass vi har ligget ved før og som fristet til gjentagelse. Men turen oppover ditt denne fredagen skulle by på problemer. Da vi kom til Narvik så var bremsekloss helt nedlitt og det gikk jern mot jern. Svetteperler haglet ut av pannen og med tanke på at det var fredag og straks helg for verksted og vi var i lille Narvik, så gikk det noen tanker i hode om av dette kom til å bli trøbbel å få gjort noe så sent på en fredag i godværet. Først fant vi en Meca butikk som lå vegg i vegg til et verksted. Og jammen så hadde de bremseklosser til bobilen. Så snakket vi med verkstedet som først sa ja til å bytte men som endret det når de hørte vekten på bilen. De hadde ikke lov. Så gikk turen til et annet verksted som vi fikk tips om. Her var det helt umulig å få hjelp. Så dro vi til det tredje verksted som vi fikk tips om, men her var det også umulig, Men de ringte et stort antall andre for å prøve å hjelpe oss uten napp. Vi fikk tips om et NAF verksted som vi kjørte til. Men her hadde de tatt helgen. Dette lå vegg i vegg med Toyota Narvik og her vist de oss en utrolig service. Mekanikeren var ferdig for dagen egentlig men kastet seg rundt og byttet for oss. Mens vi ventet var det en hyggelig service innstilt dame i salgsavdelingen som serverte oss nydelig kaffe. STOR TAKK til Toyota Narvik for hjelpen de gav oss. Også var det bare å koste på videre. Vi hadde brukt opp en del av tiden vår i forhold til å nå neste destinasjon. Og turen videre gikk jevnt og trutt og det er alltid en fryd å kjøre blant fjell og fjorder på tur til Funnmark.

Fergen fra Bogenes til Skarberget i nydelig vær og blikk stille sjø

Nydelig natur vi ikke helt er vant til å se her nede på flate Østlandet.

Vel fremme i Skibotn ved Strandbu camping. Her fikk vi en plass litt for oss selv med god plass til hunder og egen grillhytte vi kunne benytte. Etter en strevsom dag med bremse bytte så var det godt å lande her. Så var det frem med telefon og bilder og noen samtaler. Da vi sammen med Kai så på fergetider lørdag så var dette ugunstig for oss. Det gikk kun 2 ferger lørdag. Første kl 0815 og siste kl 20 om kvelden. Vi fant ut at å reise kl 20 var dumt. Komme så sent over på øya i mørket og skulle pakke ut å ordne alt var ikke beste løsning. Vi var kun 3 timer unna Øksfjord så vi brå bestemte oss for å pakke sammen å kjøre videre. Så etter 1 time på Skibotn så var vi på hjul igjen mot Øksfjord. Penger for campingplassen fikk vi igjen. Og vi angret ikke for at vi tok turen videre med en gang. Da var vi tidlig på øya neste dag og kunne pakke ut å kose oss med gutta boys og ta frem drikke

Kl 24 om natten var vi fremme i Øksfjord og sto i ferge køen. Og kl 06 om morgenen så var vi i gang med kaffe.

Og så satt vi på fergen over til Sørøya og fra dekk kunne vi nyte synet av jaktparadiset og det var nesten blikkstille hav.
Turen oppover var over nok en gang og vi kunne puste lettet ut og skulle nyte noen deilige dager i det herlige Finnmark med gode venner.

Etter å ha handlet inn mat og det vi trenger bar det bort på hytta. Nå hadde vi resten av lørdagen og hele søndagen til å slappe av, nyte livet og ordne små ting. Og det er ikke fritt for at det blir litt festivitas når vi er samlet sånn. Tørrfisk hører med og da gjerne kombinert med litt i glasset.

Kai banker tørrfisk. Og dette er snadder og skikkelig tørrfisk. Legg merke til fargevalget på bena hans hehehe

Tørrfisk åå.. Rune leker med Harly eller ber om hareloser,, vet ikke. Nydelige Breivikfjorden

To som er glade for å være fremme. Og hun dunker Turi skulle få masse opplevelse på denne turen.

Sommer, nesten

Kvelden kommer

Kai sin ny laget bålpanne fungere helt topp. Laget av vaskemaskin trommel

Jakten er i gang
Mandag 10 september, jakt start og vi var i fyr og flamme på morgenen. Klokken ringte kl 03 og alle spratt opp. Første dag så går det litt tid for å komme i system med alt utstyr. Hunder som i år var med så hadde vi med valper og ung hunder sammen med to voksne. Drever Pia til Rune på 16 mnd hadde jaget en del hjemme av rådyr, rev og hare men var på langt nær utlært. Beagle Harly til kai er bare litt over 6 mnd og helt ny i gamet. Min dunker Turi var bare 3 mnd og den yngste i flokken. Så var drever Marco til Rune med og min egen dunker Hera. Og det skulle vise seg at rubbel og bit av hunder skulle ha los der oppe disse dager. Første jakt dag så startet vi som alltid i Dønnesfjord veien. Dette er en plass vi har mange herlige stunder sammen med hundene. Og dette året skulle ikke være uten unntak. Vi fikk raskt hare på bena og losene gikk. Litt ut på dagen så ble det tørt siden vi hadde over 20 grader varmt godt vær. Men det som er fint med Sørøya er at man kan ha vellykket jakt samme når man går ut, så pause midt på dagen gjør ingen ting.

Været viste seg fra sin beste side. Kunne det bli bedre

Stolt øyeblikk for Kai. Første hare for Harly og denne unge beagle våknet skikkelig opp disse dager

Rune også er stolt. Drever Pia har både rådyr og rev på samvittigheten. Og her kunne henne plusse på hare

Dunkervalp Turi
For min nye valp så ble dette en helt spesiell tur. I utgangspunktet så skulle ikke henne være med, men da min beagle tispe Tulli Tipsu fikk løpetid rette før avreise dagen så brå bestemte jeg meg for å ta med Turi. Og helt klart det angrer jeg ikke på. Hun er en spesiell frøken og hun oppførte seg eksemplarisk på turen oppover. Ikke en lyd og bare slappet av mens vi kjørte og om natten når vi sov. Da er det enkelt å ha med 3 mnd gammel valp. Men det mest gledelige på turen var å se hun våkne som en påbegynt jakthund. Hun begynte å søke godt ut og mer og mer for hver dag. Hun begynte å markere i fot med fine slag med halen. Og det aller beste var at hun fikk ut hare og jaget den med fint valpe mål og til slutt fikk Kai skutt den haren for henne til stor glede for hund og eier. 3 mnd og 13 dager gammel og sin første dot, det er ikke verst. Som jeg skrev, hun er spesiell, modig, trygg og lærer utrolig fort.

Skytter Kai og Turi med hennes første hare. Og interessen for død hare var ekstremt stor.

Liten ung dunker med hareblod på snuten etter hun har gafflet i seg innmat.

Masse tid til kos og ømhet er viktig for en valp. Her koser vi oss i lyngen i det deilige været.

Inntak av hareinnmat. Og dette falt i god smak. Faktisk helt gal

Lille Turi jobber på med nesen sin

Hera fornekter seg ikke.
Dunker Dd Hera har mange timer los på hare og er en ren harehund med kun interesse for hare. Hun er 9 år nå og begynner å bli hard på sine gamle dager. Og hun viser også å tåle mange timer los hver dag. Hun hadde med seg godt grunnlag hjemmefra der hun har fått mange mil og dager om natten etter hare for å bygge kondisjon til Sørøyaturen. Men noen ganger kan det bli litt mye. Den verste dagen var da hun tok ut hare kl 1015 og gutta koblet henne i los kl 1905 opp på fjellet. Hun manglet 10 minutter på 9 timer og jeg trodde hun ville være helt kjørt. Men det var hun ikke, og egentlig var hun klar for jakt dagen etter. Det er ikke så lett å skyte hare de dager losen går til fjells, men det datt 3 stk for Hera denne turen.

Gamle mor Hera fikk brukt bena mye. Over 6 mil den ene dagen. Men Hera like fresk og klar

Og mens vi venter på en lenge jagende dunker er det kjekt med varmdisken på Joker og bobilen til Rune. Middag ute i mark

Maten smaker ekstra godt på Sørøya
God mat hører med og vi har laget oss noen tradisjoner når vi er på øya og jakter. Skikkelig vilt middag og kongekrabbe middag hører med.
Årets viltaften besto av rådyr steik fra rådyr skutt i vestfold og lavvorøkt reinsdyrkjøtt fra Finnmarkvidda. Og kongekrabbe aften så kokte vi 8 kg med klør og varmet 3 meter med hvitløks baguetter. Også har vi noen flotte naboer som ba oss på Bacalao en kveld. Så vi lir ingen nød der oppe.

Litt fortgjort mat fra Joker Breivikbotn og kvelds kos med spekeskinke og Jæger

Lavvo røkt reinsdyr, masse løk, rådyrsteik og sammen med poteter, grønnskar og deilig saus.

Dette smakte helt utmerket og alle ble fullstendig mette

Kongekrabbe fest

Krabbekokeriet er i gang. Men i Finnmark bruker de også dette som velvære spa.

Kai tok seg et spa før vannet begynte å koke helt hehehe

Mmmmm her skal det bli fest når dette får godgjort seg i kjelen noen minutter

Det nærmer seg,, det nærmer seg

Så sto maten klar på bordet. Mmmm helt fantastisk

Himmel og hav man blir mett av dette og så nydelig mat dette er

Og etterpå var det bålkos og musikk ute. Til langt på natt

Turi funderer

Etter formiddags økten første dag

Harly og Kita hilser på hverandre for første gang

Sørvær i flott sol

Norsk Dunker, Turi og Dd Hera

Bårvika

Paradis for harejegere

Turi litt sliten og trøtt og da det var litt vind syntes hun det var greit å ligge litt opp på en genser og ha en genser over seg

Vi fikk besøk av Lasse og Kita som ble med noen dager. Og legg merke til den fine capsen han har fått

Meg i le bak en stein. Det blåste skjønner du

Nok en gang kan vi sette kursen sørover med fantastiske gode minner fra nok en vellykket Finnmarks tur. Og igjen takk til Mr Kai M Hansen for en flott uke, takk til Stian for godt ganglag i fjellet og kobling av Hera, takk til Jokern i Breivikbotn for mase deilig delikatesser i varmdisken. Jeg tenker allerede på ny tur til jaktparadiset Sørøya.